Open Studios @ AADK

23rd February 2019 – 20:30h // Open Studios
http://aadk.es/noticias/estudios-abiertos-febrero-19/
Edward Johansson, Minna Öberg, Nkembo Moswala, Ash Witham, Myriam Gras, and Raquel Meyers.

Brutalism, PETSCII and digital craft

During her residency Raquel has translated her KYBDslöjd practice into analogue methods, drawing parallels between her digital work and embroidery, mosaic and brutalist architecture. Her work is built on principles of economy of construction and playfulness with the redundancy of elements. The Xs in embroidery and the tiles of a mosaic are also examples of this economical method of construction; with a single character we can build everything we want without falling into excess. Like Brutalist architecture, these processes reveal themselves without adornment, capturing the spirit and contradictions of their time and contemporary context.

Finding rectilinear structures in Blanca’s built environment she has used them as a grid for embroidery. She began by translating her image of  Gorgon (medusa) from PETSCII (C64) to cross-stitch, working directly on a frame of chicken wire. Then, photographing Blanca’s streets, she used the structures she found as elements from which to construct a “brutalist embroidery”.

LANDSCII (PETSCII Mosaic on the Land), is titled as a play on words between PETSCII (ASCII for the Commodore 64) and Land art, from which she inherits the desire to “leave no trace”. The mosaic pieces are arranged in an ephemeral and ritualistic way in the context of a landscape.

She explores how these crafts and technologies evoke a sense of obsolescence through constant repetition, yet through this same repetition they transcend nostalgia, becoming a brutal language, a tacit form of knowledge with no immediate satisfaction or gratifying closure.  Raquel’s role in her process becomes that of an artisan and a secretary entrusted with this secret code, practicing an open-ended form of defiance against reassurance, boredom and simplicity.

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Brutalismo, PETSCII y artesanía digital

Durante su residencia, Raquel ha traducido su práctica KYBDslöjd a métodos analógicos, trazando paralelismos entre su arte digital y el bordado, el mosaico y la arquitectura brutalista. Su trabajo se basa en los principios de la economía de la construcción y el juego con la redundancia de elementos.El punto de cruz  en el bordado y los azulejos de un mosaico también son ejemplos de est a economía de la construcción; con solo un carácter podemos construir todo lo que queramos sin caer en excesos. Al igual que la arquitectura brutalista, estos procesos se revelan sin adornos, capturando el espíritu y las contradicciones de su tiempo y contexto contemporáneo.
Al encontrar estructuras rectilíneas en el entorno construido de Blanca, las ha utilizado como una rejilla para el bordado. Comenzó traduciendo su imagen de Gorgona (medusa) de PETSCII (C64) a punto de cruz, trabajando directamente en una puerta de gallinero.
Luego, fotografiando las calles de Blanca, usó las estructuras que encontró como elementos para construir un “bordado brutalista”.
LANDSCII (PETSCII mosaico en el paisaje), se trata de un juego de palabras entre PETSCII (ASCII para el Comodoro 64) y Land art, del cual hereda el deseo de “no dejar rastro”.
Las piezas de mosaico están dispuestas de manera efímera y ritual en el contexto de un paisaje.

Ella explora cómo estas artesanías y tecnologías evocan un sentido de obsolescencia a través de la repetición constante, pero a través de esta misma repetición trascienden la nostalgia, convirtiéndose en un lenguaje brutal, una forma tácita de conocimiento sin satisfacción inmediata o cierre gratificante. El rol que toma Raquel en su proceso la convierte en artesana y secretaria encargada de este código secreto, que practica una forma abierta de desafío contra la pasividad, el aburrimiento y la simplicidad.